Wilmaenkarin.reismee.nl

Weer terug in Hongarije

Csiastok meelezers,

Zo, 't is weer tijd voor een berichtje vanuit Hongarije:

Van 21 december tot 5 januari zijn wij in Nederland geweest. Het was fijn om weer even bij te praten met familie, vrienden enz. En het Nederlandse eten beviel ons ook erg:P. We konden weer met frisse moed de laatste twee maanden hier tegemoet gaan.Inmiddels zijn wij weer enkele weken hier aan het werk, en het bevalt ons goed. De bewoners (vooral degenen met hoog niveau) zijn blij ons weer te zien en eisen weer al onze aandacht op.

In deze paar weken die wij hier weer zijn hebben wij inmiddels ook weer bezoek gehad; Mart en Iet, super bedankt voor het gezellige weekend;-). We hebben onder andere een grote markt in een naastliggend dorp bezocht. Er wordt nog behoorlijk onhygiënisch te werk gegaan hier! Al het vlees ligt gewoon open en bloot in weer en wind en iedereen kan eraan zitten! Ach ja; wij hopen voor ze dat ze het verkopen! .

Met kerst hebben wij voor twee dorpbewoners een kerstpakket in elkaar gezet. Één man woont hier op het terrein al vier jaar in de kelder van een leegstaand gebouw. Hij heeft weinig geld, geen werk, geen familie, geen bezoek e.d. Hierbij heeft hij erge pijn aan zijn benen waardoor hij slecht loopt; wat dus ook de rede is dat hij niet aan werk kan komen, en ook niet meer in het dorp komt!! De tweede persoon is een vrouw (zij heeft ook een man en kind), kan zelf niet of maar nauwelijks rondkomen in de dagelijkse levensbehoefte; leeft zo sober mogelijk (dit betekend geen verwarming en geen warm water gebruiken. Als zij warm water nodig heeft kookt zij koud water; en wast zich daarmee!!) om de huur van haar huis laag te laten. Daarbij heeft zij ernstige problemen met haar gezondheid. Al met al ernstige gevallen. Ons werd gevraagd of wij wilden helpen door voor deze personen kerstpakketten te maken. Uiteraard hebben wij daarmee ingestemd, en zodoende is dat inmiddels gebeurd! Wij zijn blij dat wij op deze manier deze mensen een klein beetje hebben kunnen helpen.

De man in de kelder brengen wij ongeveer elke week een bezoek om gewoon wat te praten. Hij spreekt ook Engels, dus dat is weer iets makkelijker communiceren dan met Hongaars;-). Af en toe gaat hij met ons mee naar de supermarkt om wat inkopen voor zichzelf te doen. Dit koste hem veel moeite en energie; maar hij heeft het wel gewaardeerd. Hij is blij dat wij naar hem omkijken.

Maar wij zijn blij dat wij hem op deze manier kunnen helpen; voor ons is het een kleine moeite.

In de week van 17-23 januari was het Oecomenische week. De hele week wordt er elke dag in één kerk een kerkdienst gehouden. De ene keer van de babtisten, de andere keer van de gereformeerden, evangelischen of roomsen. Dinsdag 18 januari was er bij ons op de instelling een dienst. Enkele bewoners konden hier ook bij zijn. Een activiteitenbegeleidster had met de bewoners wat liederen ingestudeerd die zij tijdens de dienst mochten zingen. Het was een mooie dienst en fijn dat er ook bewoners bij konden zijn.

Goed; we houden het hier even bij...

De hartelijke groetjes van Wilma en Karin

Ps helaas kunnen we nog geen foto´s toevoegen ivm trage internetverbinding!

Tante Ineke en oom Rien

Fijn om te lezen wat jullie allemaal ervaren. Sterkte. t. Ineke en o. Rien

Sander

Hoi Karin en Wilma,

Fijn dat jullie ook iets kunnen betekenen voor mensen buiten de instelling! Wat hebben wij het dan goed!

Is het nog goedgekomen met de fleecedeken, of rijden jullie tegenwoordig rond in een auto met pluisjes?

Veel sterkte in deze laatste periode, ook met het afronden van jullie werkzaamheden!

Groeten van Sander